Werknemers Login Bel een vestiging zoeken
  • Sinds 1930
  • Eén loket voor uw ondernemerszaken
  • Eerlijke tarifering
  • Certificaat Horizontaal Toezicht

Bijtelling privégebruik auto

08 juni 2017

Fiscaal vriendelijk rijden wordt steeds lastiger nu in 2017 wederom de autobelastingen worden aangescherpt. Het kan nog wel, maar de voordelen zijn voor een steeds kleinere groep beschikbaar. In deze advieswijzer een blik op de fiscale toekomst van de auto.

2017-2018

Voor de meeste nieuwe auto's van de zaak waar ook privé mee wordt gereden, geldt vanaf 2017 een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en BPM). Alleen voor nieuwe auto's zonder CO2-uitstoot geldt vanaf 2017 nog een lagere bijtelling van 4%. Voor een nieuwe auto gelden in 2017 en 2018 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen: 

Soort auto

  • Nulemissie
  • Overig

Bijtelling

  • 4%
  • 22%

CO2-uitstoot

  • 0
  • meer dan 0

Het aanscherpen van de CO2-grenzen heeft niet tot gevolg dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. Een vastgesteld percentage blijft voor alle auto's gedurende 60 maanden geldig. Na deze periode van 60 maanden wordt per jaar beoordeeld of er een lagere bijtelling kan worden toegepast aan de hand van de dan geldende wettelijke bepalingen.

De periode van 60 maanden geldt ook voor bestaande auto's. Hierop geldt één uitzondering: auto's van vóór 1 juli 2012 met een bijtelling van 14% en 20% blijven deze bijtelling houden tot 1 januari 2019, dus ook nadat de 60 maanden verstreken zijn. Voorwaarde is dat gedurende de gehele periode de auto aan dezelfde automobilist ter beschikking staat.

Auto's met eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016

Voor auto's met een datum eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016, bedraagt de bijtelling standaard 25%. Deze bijtelling is niet beperkt tot een periode van 60 maanden maar geldt onbeperkt. Voor op 31 december 2016 bestaande auto's kunt u dus geen gebruik maken van het algemene bijtellingspercentage van 22%, zoals dat geldt vanaf 1 januari 2017.

Kortingspercentage
Geldt voor de auto met een datum van eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016 een kortingspercentage, dan blijft dit percentage gelden gedurende 1 termijn van 60 maanden (te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister). Na deze termijn moet jaarlijks worden bekeken of op grond van de dan actuele wettekst nog een kortingspercentage geldt. Dit zal alleen het geval zijn bij auto's met geen CO2-uitstoot. Is daarvan geen sprake, dan vallen ook deze auto's terug naar een bijtelling van 25% en dus niet naar een bijtellingspercentage van 22%.

Tip:
Voor ondernemers in de inkomstenbelasting blijft de bijtelling beperkt tot maximaal het bedrag dat in een jaar aan autokosten ten laste van de winst is gebracht. Bereken daarom wat voor u het voordeligst is!

2019

In 2019 wijzigt de bijtelling wederom. De standaardbijtelling blijft 22%, maar de bijtelling van 4% voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt alleen voor de eerste € 50.000 cataloguswaarde. Daarboven geldt ook voor deze auto's een bijtelling van 22%. Er geldt een uitzondering voor auto's zonder CO2-uitstoot op waterstof; deze auto's houden wel een bijtelling van 4% over de gehele cataloguswaarde. Voor een nieuwe auto gelden in 2019 en 2020 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:

CO2-uitstoot

  • 0 (op batterij)
  • 0 (op waterstof)
  • meer dan 0

Bijtelling

  • 4% tot € 50.000, daarboven 2%
  • 4% onbeperkt
  • 22%


2021

Vanaf 2021 is er nog maar één bijtellingspercentage van 22%. Uiteraard geldt dit niet voor auto's van voor die datum die nog in hun 60-maandentermijn zitten.
Een bijtelling kan overigens helemaal achterwege blijven indien u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto heeft gereden. Woon-werkkilometers worden daarbij gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen.

Let op!
Is uw auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling niet 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde in het economisch verkeer!

Milieu-investeringsaftrek

Er bestaat in 2017 geen recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Voor de waterstofpersonenauto bestaat recht op 75% willekeurige afschrijving milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) over een bedrag van maximaal € 50.000, net zoals in 2016. In 2017 geldt de milieu-investeringsaftrek (MIA) voor de waterstofpersonenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, voor de elektrische auto's met een CO2-uitstoot van 0 gr/km en voor de plug-in hybride met een CO2-uitstoot van maximaal 30 gr/km (niet zijnde een dieselauto). Hierbij gelden verschillende aftrekpercentages en zijn er maxima gesteld aan de in aanmerking te nemen investeringsbedragen. 

Soort auto

  • Waterstofpersonenauto (CO2-uitstoot = 0)
  • Elektrische auto (CO2-uitstoot = 0)
  • Plug-in hybride (CO2-uitstoot maximaal 30)

MIA %

  • 36%
  • 36%
  • 27%

Maximale investeringsbedrag

  • € 50.000
  • € 50.000
  • € 35.000

Ook voor het oplaadstation van uw elektrisch aangedreven auto die op uw eigen bedrijventerrein staat geldt in 2017 de MIA. Het aftrekpercentage voor het oplaadstation bedraagt 36%. Voor het oplaadstation geldt ook de VAMIL, waardoor u het voor 75% willekeurig mag afschrijven.

Motorrijtuigenbelasting

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (MRB) is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de CO2-uitstoot van uw auto. Voor personenauto's met een CO2-uitstoot van 0 gr/km geldt tot en met 2020 een vrijstelling. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km geldt tot en met 2020 een halftarief (dat wil zeggen de helft van het tarief dat voor een gewone personenauto geldt).

Voor alle personenvoertuigen en bestelauto's voor particulieren wordt de MRB vanaf 2017 generiek verlaagd met 2%.

BPM

Als uw auto op kenteken wordt gezet, wordt BPM geheven. Deze BPM zorgt er mede voor dat auto's in Nederland duur zijn.

De hoogte van de BPM is voor personenauto's gebaseerd op de CO2-uitstoot. Tot en met 2020 geldt nog een vrijstelling BPM voor auto's met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Voor personenauto's waarvoor geen vrijstelling geldt, is de BPM hoger naarmate de CO2-uitstoot groter is.

Tip:
Ondernemers kunnen voor een bestelauto een beroep doen op een vrijstelling BPM. De belangrijkste voorwaarde is dat meer dan 10% van de jaarlijks gereden kilometers zakelijke kilometers zijn.

Geen bijtelling bestelauto

Heeft uw werknemer geen kilometerregistratie voor zijn bestelauto? Beschikt hij ook niet over een verklaring geen privégebruik auto of een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto? Dan kan de bijtelling toch achterwege blijven als de auto buiten werktijd niet gebruikt kan worden. De Hoge Raad heeft dit onlangs nog eens bevestigd. Een bijtelling kan niet zonder meer achterwege blijven. Voor bestelauto's die buiten werktijd niet gebruikt kunnen worden, is in de wet echter opgenomen dat geen bijtelling hoeft te worden toegepast.

Voorbeeld
Een voorbeeld van een bestelauto die buiten werktijd niet gebruikt kan worden, is de bestelauto die elke dag na het werk op het parkeerterrein van de werkgever wordt geparkeerd (ofwel achter het hek van de werkgever gaat). De Belastingdienst achtte het daarbij wel essentieel dat de werkgever controleert of de auto inderdaad op het parkeerterrein wordt geparkeerd, bijvoorbeeld door controle van de achtergelaten sleutels.

Let op!
Een dergelijke wettelijke regeling bestaat niet voor personenauto's. U kunt zich dus voor personenauto's niet zonder meer op deze regeling beroepen. Overleg daarom met de Belastingdienst of het buiten werktijd parkeren van personenauto's op het parkeerterrein bij het bedrijfspand in uw specifieke geval voldoende is om geen bijtelling toe te passen.

Alleen bijtelling bij vervangende auto

Als u aan uw werknemer tijdelijk een andere auto van de zaak ter beschikking stelt heeft dit consequenties voor de bijtelling. De Belastingdienst heeft onlangs duidelijkheid verschaft hoe voorkomen kan worden dat tegelijkertijd over zowel de reguliere als de vervangende auto een bijtelling moet plaatsvinden. Als een reguliere auto tijdelijk wordt vervangen door een andere auto hoeft gedurende die periode voor de reguliere auto geen bijtelling plaats te vinden als:

  • de reguliere auto, de papieren en de sleutels worden ingeleverd bij de werkgever of de leasemaatschappij, en
  • de niet terbeschikkingstelling schriftelijk wordt vastgelegd tussen werkgever en werknemer, en
  • deze vastlegging wordt bewaard bij de loonadministratie en in ieder geval de catalogusprijs en CO2-uitstoot van de vervangende auto, de periode van vervanging en het kenteken van de reguliere auto bevat.

Wordt voldaan aan de afspraken dan vindt gedurende de vervangingsperiode alleen bijtelling plaats over de tijdelijke vervangende auto. De bijtelling over de reguliere auto kan dan gedurende die periode achterwege blijven. Let op! De afspraken gelden niet zonder meer voor een dga. Stem daarom vooraf met de Belastingdienst af welke aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden om de uitvoeringsafspraken ook voor de dga te kunnen toepassen.

Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen.

Deel online

Volg @Omnyacc op twitter

Nieuwsbrief

Velden gemarkeerd met een* zijn verplicht
X

Al op de hoogte van de belangrijkste wijzigingen op personeels- en salarisgebied voor 2018?

Download de gratis Lonenspecial en ontdek o.a.:

  • Loonkostenvoordelen (LKV) om dit jaar van te profiteren
  • De nieuwe wet DBA
  • Andere belangrijke wijzigingen vanaf 2018

U krijgt ook maandelijks tips en nieuws die voor u als ondernemer van belang zijn.

Download de gratis Lonenspecial en ontdek o.a.:

  • Loonkostenvoordelen (LKV) om dit jaar van te profiteren
  • De nieuwe wet DBA
  • Andere belangrijke wijzigingen vanaf 2018

U krijgt ook maandelijks tips en nieuws die voor u als ondernemer van belang zijn.