Werknemers Login Bel een vestiging zoeken
  • Sinds 1930
  • Eén loket voor uw ondernemerszaken
  • Eerlijke tarifering
  • Certificaat Horizontaal Toezicht

De vakantie inluiden met een bedrijfsborrel: wat is er fiscaal mogelijk?

13 juli 2017

De vakantie komt eraan en dat is voor veel bedrijven een reden om eens wat extra te doen voor het personeel. Bijvoorbeeld het geven van een bedrijfsborrel. Maar wat is er fiscaal mogelijk bij deze borrel? U leest het in dit artikel.

Externe locatie

Het is natuurlijk veruit het makkelijkst als u een borrel organiseert op een externe locatie, zoals het café om de hoek. Het nadeel hiervan is dat de borrel dan belast is. Bovendien is dat in beginsel bij uw werknemers en dat wilt u natuurlijk niet. Dus zult u de belasting voor uw rekening moeten nemen of op de kosten van de borrel dan de eindheffing moeten toepassen van de werkkostenregeling.

Let op!
De borrel blijft dan alleen onbelast als het totale bedrag aan vergoedingen en verstrekkingen dit jaar niet meer is dan 1,2% van de loonsom. Is het wel meer, dan betaalt u als werkgever 80% belasting. Bedraagt de nota van het café bijvoorbeeld € 1.000 dan kost het uitje u dus € 1.800 in totaal. Niet zo aantrekkelijk dus.

In eigen huis

U kunt uw bedrijfsborrel ook in eigen huis houden. Wellicht minder sfeer, maar een stuk goedkoper. De borrel is dan namelijk onbelast bij uw personeel, op voorwaarde dat deze op 'de werkplek' gegeven wordt. Dat is overigens niet alleen de bedrijfsruimte, zoals uw kantoor, fabriek of winkel, maar alle ruimtes waarvoor u volgens de Arbo-wet verantwoordelijk bent. Dus bijvoorbeeld ook uw kantine, opslagplaats of parkeerterrein. Dat biedt dus mogelijkheden.

Onbelast, maar aftrek beperkt

Een intern gegeven bedrijfsborrel is dus onbelast voor uw personeel, maar voor u beperkt aftrekbaar van de winst. Heeft u een bv, dan is in beginsel slechts 73,5% van de kosten aftrekbaar. Heeft u geen bv, dan moet u uitgaan van 80% aftrek.

Heeft u vragen over de fiscale gevolgen van uw bedrijfsborrel of ander bedrijfsuitje, neem dan contact met ons op.

Deel online

Volg @Omnyacc op twitter

Nieuwsbrief

Velden gemarkeerd met een* zijn verplicht
X

Omnyacc bestaat 25 jaar!

Omnyacc 25 jaar

Het samenwerkingsverband Omnyacc, met 8 vestigingen en 220 specialisten, bestaat 25 jaar! Hoewel enkele vestigingen afzonderlijk al langer bestaan, is het startschot van de samenwerking in oktober 1992 gegeven. Onze naam met het woord Omny, staat voor veelzijdig, is toepasselijker dan ooit. Er zijn in de jaren diverse diensten bijgekomen om u als (potentiële) klant nog beter te helpen. Nieuwsgierig naar:

  • De highlights van 25 jaar Omnyacc
  • Diverse (25) tips om uw voordeel mee te doen
  • Interessante en inspirerende interviews

Nieuwsgierig naar:

  • De highlights van 25 jaar Omnyacc
  • Diverse (25) tips om uw voordeel mee te doen
  • Interessante en inspirerende interviews
Download dan onze special!