April 2010

Werkgeversdilemma: kilometervergoeding of auto van de zaak? Het artikel is 10 jaar oud, maar nog steeds actueel.

Een werkgever staat voor wat betreft de vergoeding van vervoer van zijn werknemers voor de keuze om een auto ter beschikking te stellen of een kilometervergoeding te verstrekken. Hieronder worden de fiscale gevolgen van het ter beschikking stellen van een auto dan wel het vergoeden van de kilometers uiteengezet.

Auto van de zaak

Indien je een auto ter beschikking stelt aan jouw werknemer wordt deze geconfronteerd met een fiscale bijtelling. De bijtelling van de auto van de zaak valt onder de loonbelasting, dus maandelijks dien je de te betalen bijtelling in te houden op het loon van uw werknemer. De bijtelling kan alleen achterwege blijven indien uw werknemer kan aantonen dat deze minder dan 500 privé-kilometers per jaar rijdt, bijvoorbeeld door een sluitende kilometeradministratie of door een 'Verklaring geen privé-gebruik auto'.

Wist je dat indien jouw werknemer in zijn eigen auto rijdt, maar jij wel alle kosten van die auto vergoedt, de auto toch wordt aangemerkt als een auto van de zaak?

Gebruik privéauto
Je mag jouw werknemer een kilometervergoeding geven indien deze met eigen vervoer zakelijke ritten rijdt of met de auto naar het werk komt. De grens voor een onbelaste kilometervergoeding ligt op € 0,19 per kilometer. Je mag jouw werknemer een hoger bedrag vergoeden maar dan wordt het deel van de vergoeding boven dit bedrag als loon gerekend. Over dat loondeel moeten loonheffing en premies werknemersverzekeringen worden betaald.

Als jouw werknemer meerdere malen per dag reist, kun je niet in alle gevallen een vrije vergoeding geven van € 0,19 per kilometer. Er moet een zakelijk belang zijn. Ritten om bijvoorbeeld thuis te lunchen of de kinderen naar de opvang te brengen komen niet voor de kilometervergoeding in aanmerking. Omrijkilometers die met carpoolen worden gemaakt om een collega op te halen, tellen daarentegen wél als zakelijke kilometers.

Let op!

Je kunt gerust contact met ons opnemen voor een berekening van de autokosten voor de keuze tussen het aanbieden van een auto van de zaak of een kilometervergoeding.

http://omnyacc.bitpu...

Vrijstelling overdrachtsbelasting: taxatiewaarde of koopsom bepalend?
Wanneer je een huis koopt, moet je in principe over de aankoopprijs overdrachtsbelasting betalen. Er is echter een vrijstelling van overdrachtsbelasting voor mensen tussen 18 en 35 jaar oud, onder bepaalde voorwaarden, die deze vrijstelling nog niet eerder hebben gebruikt.
Lees verder
arrow right
Belastingvrije reiskostenvergoeding vanaf de camping?
Veel Nederlanders brengen hun vakantie door op campings. Wanneer een ouder van een gezin vanaf de camping naar het werk rijdt, rijst de vraag of dit als woon-werkverkeer kan worden beschouwd. Ook wordt afgevraagd of in dit geval een belastingvrije reiskostenvergoeding mogelijk is.
Lees verder
arrow right
VOG aanvragen ook digitaal mogelijk
Binnenkort kunnen werkgevers voor hun personeel ook digitaal een Verklaring omtrent gedrag (VOG) aanvragen. De implementatie van digitaal aanvragen zal geleidelijk plaatsvinden, en tegen uiterlijk 21 mei 2024 zal dit voor alle werkgevers mogelijk zijn.
Lees verder
arrow right
Stabiliseren/reorganiseren
Dit is het moment om jouw organisatie een spiegel voor te houden. Samen stellen wij jouw processen scherp voor de volgende stap.
Lees verder
arrow right
Junior Aangiftemedewerker
Belastingadviseur Vincent gaat je alle fijne kneepjes van het vak leren. Zo draag jij actief bij aan de ontwikkeling van de fiscale praktijk.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right