16 januari 2020

Fiets van de zaak?

Ben je al op de hoogte van de nieuwe fiscale regeling voor de fiets van de zaak? Door de invoering van deze regeling per 1 januari is een besluit aangepast, waarin de aftrek van de btw op deze fietsen is geregeld.

Fietsregeling

De nieuwe fietsregeling komt er in het kort op neer dat voor een ter beschikking gestelde (de werkgever blijft de eigenaar) fiets slechts 7% van de cataloguswaarde tot het loon moet worden gerekend. Over deze 7% moet de werknemer belasting betalen.

Leasefietsen

De nieuwe regeling zal er naar verwachting toe leiden, dat werkgevers vaker aan hun personeel een leasefiets ter beschikking gaan stellen. Daarom is het besluit inzake de ter beschikking gestelde fiets aangepast.

Btw op ter beschikking gestelde fiets

De btw op een verstrekte (de werknemer wordt eigenaar) of ter beschikking gestelde fiets is in beginsel aftrekbaar tot een maximum van € 130. Dit betekent dat de btw op fietsen tot € 749 inclusief btw volledig aftrekbaar is. Voor duurdere fietsen is het meerdere niet aftrekbaar.

Aanpassing

In genoemd besluit is bepaald dat deze regeling ook geldt voor leasefietsen en dat onder 'inkoop- of aanschafprijs' ook de verschuldigde leasetermijnen begrepen worden. Dit betekent dat de in deze leasetermijnen begrepen btw tot een bedrag van € 130 volledig aftrekbaar is en daarboven niet.

Let op!
Betaalt de werknemer een eigen bijdrage voor de fiets, dan mag je dit bedrag in mindering brengen. Alleen als het saldo meer is dan € 749, is de btw boven de € 130 niet aftrekbaar.

Wil je meer weten over de nieuwe fiscale regeling voor de fiets van de zaak? Neem dan gerust contact met ons op.

Melvin Buis

Melvin Buis

Salaris- en personeelsadviseur

Update lonenspecial 2021
In de update van de lonenspecial 2021 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
Accountantscontrole
Accountantscontrole: de stok achter de deur om processen flink onder de loep te nemen. Met ons advies verbeter je daadwerkelijk. Maak van de nood een deugd.
Lees verder
arrow right
Na mijn bedrijf
Je hebt je bedrijf overgedragen naar de volgende generatie. Wij zorgen ervoor dat je volop kunt genieten en ontspannen tijdens je pensioen. 
Lees verder
arrow right
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid 3 (NOW)
De NOW is de tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die vanwege de coronacrisis de omzet met minstens 20% zagen dalen. De regeling is met ingang van 1 oktober 2020 verlengd met 9 maanden tot 1 juli 2021. De NOW 3 kent 3 tijdvakken en kent specifiekere bepalingen ten opzichte van NOW 1 en NOW 2. Op deze pagina vertellen we je er alles over. Heb je vragen? Schroom niet om te bellen of mailen als je meer vragen hebt of wilt sparren over jouw situatie. Samen staan we sterk!
Lees verder
arrow right