16 januari 2020

Btw-aangifte 2019

Ga jij het redden? Eind januari is de deadline voor de meeste ondernemers om de laatste btw-aangifte van het jaar 2019 in te dienen. Het is belangrijk om hierin de uitgaven ten aanzien van jouw personeel en relatiegeschenken niet te vergeten.

BUA

De btw op uitgaven ten aanzien van jouw personeel en relatiegeschenken is niet altijd aftrekbaar, ook niet als je gewoon prestaties verricht die belast zijn met btw. De uitzonderingen op de aftrek zijn geregeld in het BUA (Besluit Uitsluiting Aftrek).

Om welke uitgaven gaat het?

Bij uitgaven ten aanzien van jouw personeel kun je bijvoorbeeld denken aan personeelsuitjes en het bekende kerstpakket. Relatiegeschenken kunnen verschillend van aard zijn, maar ook hier is een bekend voorbeeld het kistje wijn met kerst.

Wanneer aftrek beperkt?

De btw ten aanzien van personeelsuitgaven is in beginsel niet aftrekbaar als de uitgaven voor het personeelslid in één jaar meer zijn dan € 227 exclusief btw. Blijven de uitgaven onder dit bedrag, dan is de btw in beginsel dus wel aftrekbaar.

Let op!
Dit betekent dat je moet berekenen wat de uitgaven aan personeelsvoorzieningen per werknemer in 2019 zijn geweest.

Relatiegeschenken

Ook de aftrek van btw op relatiegeschenken is soms beperkt. De btw is namelijk niet aftrekbaar als de ontvanger van jouw geschenk, als hij het zelf zou kopen, minder dan 30% van de btw zou kunnen aftrekken, én je in het jaar aan deze relatie meer dan € 227 exclusief btw aan relatiegeschenken hebt gegeven.

Laatste aangifte van het jaar

Heb je op genoemde uitgaven in de loop van het jaar te veel of juist te weinig btw afgetrokken, dan dien je dit in de laatste aangifte te corrigeren.

Hulp nodig bij het indienen van jouw btw-aangifte 2019? Neem gerust contact met ons op. Wij worden er blij van om jou verder te helpen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Amin Samadi

Amin Samadi

Assistent-accountant

Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right