Werknemers Login Bel een vestiging zoeken
  • Sinds 1930
  • Eén loket voor uw ondernemerszaken
  • Eerlijke tarifering
  • Certificaat Horizontaal Toezicht

Vakantie anno 2017 @ De Watersnip

16 oktober 2017

In 1990 is Recreatiepark De Watersnip ontstaan. Roel en Anneke Snip hebben, na het verkopen van hun kotter, de camping in Petten gekocht van de gemeente. Zoon Marc, schoondochter Nancy, dochter Sandy en schoonzoon Menno Jonk werken vanaf het begin mee. Dit 5-sterren familiebedrijf is in de jaren flink uitgebreid en biedt nu plaats aan zo'n 2.500 mensen. Verdeeld over 19 hectare zijn er 250 chalets, 180 kampeerplaatsen, 60 bungalows, 6 kampeerwagons, 4 kampeerhutten en een groepsboerderij. Daarmee is dit park nu één van de grootste van Noord-Holland.

"Toen mijn schoonouders de camping overnamen heette dit De Verzorging. Het was geen bejaardentehuis, maar zo klonk het wel. De naam is daarom gelijk veranderd. De ligging aan het water en de passie voor het water, in combinatie met de achternaam, leverde al snel De Watersnip op," aldus Menno Jonk. Een toepasselijke naam, want deze strandloper is ook veelvuldig in deze gebieden te zien. Net als de vele vaste gasten die elk jaar Recreatiepark De Watersnip weten te vinden.

5-sterren

Een buitenzwembad, diverse grote speeltuinen, indoor activiteiten, animatieteam, supermarkt, fietsverhuur, restaurant en meer. De gasten, met name families, ontbreekt het hier aan niets. Dit leverde De Watersnip dan ook de huidige 5-sterren op. Natuurlijk een mooi resultaat, maar er kleven ook zo zijn nadelen aan. Marc legt uit: "In het voor- en naseizoen komen oudere mensen met hun camper aan en draaien ze zich om zodra ze 5-sterren zien staan. Ze denken dat we duur zijn. Wij zijn niet heel duur, maar wij hebben veel faciliteiten wat voor de 5-sterren zorgt. Deze faciliteiten moet je tip top in orde houden en daar besteden wij de nodige tijd en geld aan. Natuurlijk hebben we wel eens gedacht om terug te gaan naar de basis. Nu is de keuze gemaakt om ons vooral op families te richten en dan werkt deze combinatie heel goed. Bijkomend voordeel is dat families een stuk rustiger zijn dan jongeren. Ook hebben wij zo meer mensen per kampeerplaats of accommodatie." 

Camping naar recreatiepark 

"In 1990 waren er 170 jaarplaatsen en 150 kampeerplaatsen. Vanuit de gemeente werd geëist dat we ook bungalows plaatsten. Per vijf zijn ze gebouwd en verkocht tot we er 60 hadden staan. Dat ging heel snel. In de jaren die volgden is er grond bijgekocht en zijn er chalets bijgebouwd en meer kampeerplaatsen gecreëerd. De laatste jaren is het aantal kampeerplaatsen juist weer geslonken en hebben we hier chalets, kampeerhutten en -wagons van gemaakt. De trend van glamping en kant-en-klaar zien we echt de laatste drie jaar. Mensen willen met de auto komen voor een week, geen gedoe hebben en makkelijk kunnen gaan. De kampeerhutten en -wagons zijn dan ook altijd gevuld," aldus Menno. De tendens dat nu meer buitenlandse toeristen de Nederlandse kust weten te vinden, kan hij alleen maar beamen. Al kan het vernieuwde strand van Petten, wat op 800 meter ligt, ook gezorgd hebben voor deze stijging.

Verandering vakantietendens

Sinds het internettijdperk is er het nodige veranderd. "Vroeger belden ze in januari voor een plek voor de zomer en boekten ze gelijk drie tot vier weken. De laatste tien jaar zijn de vroege boekingen naar beneden gegaan. Mensen kunnen via onze website kijken of er nog plek is en bepalen aan de hand van het weer wat ze gaan doen. De hele tendens is nu veranderd," vertelt Marc. Hij vervolgt: "In de zomer zitten wij gemiddeld altijd vol. Voor of na de zomervakantie is het afhankelijk van het weer. Zo hebben we nu in mei en juni volgestaan." De website wordt door een externe partij bijgehouden, die actief is met optimalisatie en ook betaalde advertenties plaatst. Ook zorgen ze ervoor dat mensen makkelijk via de website kunnen boeken. Broodnodig in deze tijd. Menno: "Ruim 60% van de boekingen komt online binnen,  dus ik zie aan de cijfers dat het werkt. Al blijft het voor mij nog wel lastige materie. Vroeger deed ik dit hele stuk zelf, maar de techniek verandert razendsnel. Ondanks de flinke kosten ben ik blij dat dit voor ons wordt geregeld."

WiFi is key

De komst van internet en de smartphone levert daarnaast ook heel andere uitdagingen op. Natuurlijk moet je een goed zwembad hebben, lekker kunnen eten in het restaurant, maar toch wel het allerbelangrijkste in deze tijd is goede WiFi. Marc: "Het eerste wat mensen doen als ze aankomen is naar de receptie gaan en vragen hoe ze op internet kunnen komen. We hebben het internet vorig jaar helemaal vernieuwd, omdat dit jarenlang een struikelblok was. Het kost wat, maar het draait nu wel goed. De WiFi is wel betaald. We hebben het internet wel eens vrij gezet twee jaar terug. Uiteindelijk had niemand WiFi door overbelasting. Gezinnen komen tegenwoordig met 4 tot 5 mobieltjes, 2 iPads en kijken Netflix. Dat gaat met een vol park niet goed komen. Alleen chalets en huisjes hebben hun eigen modus en kunnen gratis op het netwerk. In de toekomst wordt dit misschien weer anders, maar voor nu zijn we blij dat het goed werkt."

Uitdagingen rondom personeel

Ondanks dat er enkele duizenden vakantiegangers tegelijk kunnen verblijven op het park, is het team van De Watersnip compact. Zo´n 10 vaste medewerkers en 20 parttimers zorgen er dagelijks voor dat het de gasten aan niets ontbreekt. Het vinden van goede mensen is een uitdaging. Menno: "Ik beheer een paar Facebookpagina's waaronder 'werk gezocht omgeving Schagen'. Als ik daar een vacature opzetmoet ik dit na een kwartier weer stopzetten vanwege de hoeveelheid reacties. De goede mensen eruit vissen is wel lastig. De receptie is wel makkelijk in te vullen, maar een tijdelijke horecafunctie is een ander verhaal. Sollicitanten zijn vaak nog maar 15 jaar en gaan dan ook nog op vakantie. Wij zitten al jaren te denken om het restaurant te verpachten, alleen willen we niet dat het een kroeg wordt. Het hoort bij het park en het totaalplaatje. Ook zit er veel aan vast, namelijk onze recreatiezaal, receptie en opslagplaats. Je moet dan hele goede afspraken maken. Voor het entertainment hebben wij wel een apart bedrijf. Zij regelen het allemaal zelf en hoef ik alleen het opgestelde, wekelijkse programma te keuren. Verder heb ik er gee n omkijken naar, ideaal."

Bouwen op vertrouwen

"Financiën? Dat doet Simon (Verduin, accountant en vennoot bij Omnyacc). Wij hebben een rekening-courant die ons de ruimte geeft om investeringen te doen. Die houden we altijd in de gaten en daar sturen we op, kort door de bocht gezegd. Elk jaar in november of december wordt er een gesprek gepland waar de jaarrekening wordt besproken. De gesprekken zijn eigenlijk altijd goed. Dit geldt ook voor het contact met Simon en ook Monique Slotemaker (salarisadministrateur, Omnyacc). Jullie doen alles voor ons. Voorheen hadden we Deloitte & Touche, Omnyacc, een bankdirecteur en een fiscalist die altijd samen bezig waren. Alleen Omnyacc is overgebleven. We zijn nu ook bezig met Exact Online, waarbij vorig jaar een omzetting heeft plaatsgevonden van de financiële administratie naar Exact Online. Vanaf mei hebben wij de kassasystemen de financiële administratie in Exact Online," aldus Marc. Omnyacc begeleidt de tweede generatie van de familie Snip al enige jaren met de bedrijfsoverdracht van ouders naar hen. Menno: "Als we iets moeten tekenen, dan doen wij dat gewoon. Dat vertrouwen hebben we. Wij zijn bezig om deze overdracht fiscaal zo slim mogelijk aan te pakken en alles in een goed vat te gieten. De bungalows zijn nu nog ondergebracht bij de ouders. In oktober worden deze aan ons overgedragen en wordt het weer één geheel. Dat maakt het makkelijker werkbaar voor ons."

Eigen broek ophouden

Menno: "Zomerdag zit het park goed vol en ben je alleen maar aanwezig om alles netjes te houden. In het voor- en naseizoen zijn we hard aan het werk om alles weer te regelen en op orde te maken. Tegenwoordig zijn we ook veel bezig met het aanleggen van tuinen bij de nieuwe chalets. Je bedenkt en probeert iets. Uiteindelijk hebben we daar weer veel werk aan overgehouden en dat vinden wij erg leuk. Wij houden ervan om iets te verzinnen waar we extra aan kunnen verdienen in het laagseizoen. We doen hier verder alles zelf. Van elektriciteit, riolering tot banaanvaren en onderhoud. Dit moet ook wel op een camping. Het feit dat we van bijna niemand afhankelijk zijn geeft ons een goed gevoel."

Volg @Omnyacc op twitter

Nieuwsbrief

Velden gemarkeerd met een* zijn verplicht
X

Al op de hoogte van de belangrijkste wijzigingen op personeels- en salarisgebied voor 2019?

Download de gratis Lonenspecial en ontdek o.a.:

  • Loonkostenvoordelen (LKV) om dit jaar van te profiteren
  • Alles over de transitievergoeding
  • Andere belangrijke wijzigingen vanaf 2019

U krijgt ook maandelijks tips en nieuws die voor u als ondernemer van belang zijn.


 
 

Download de gratis Lonenspecial en ontdek o.a.:

  • Loonkostenvoordelen (LKV) om dit jaar van te profiteren
  • Alles over de transitievergoeding
  • Andere belangrijke wijzigingen vanaf 2019
 
 
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid zoals beschreven in ons privacy statement. Je kan cookies ook niet accepteren.